Uprawnienie PPGG
Celem szkolenia jest nauczenie pilota-ucznia latania na motoparalotni. Po zakończeniu szkolenia, szkolony powinien opanować wszystkie elementy związane ze startem, lotem, lądowaniem, sytuacjami niebezpiecznymi oraz lotami nawigacyjnymi. Powinien opanować przygotowanie motoparalotni do lotu i obsługę sprzętu łącznie z oceną jej zdatności oraz listę czynności przedstartowych.
Szkolenie do lotów na motoparalotniach składa się z trzech części.
Szkolenie w locie
Szkolenie podzielone jest na dwa etapy:
- Etap I – szkolenie wstępne zapoznawcze, które trwa 3-4 dni szkoleniowe
- Etap II – szkolenie zaawansowane do Świadectwa Kwalifikacji, które trwa 7-10 dni szkoleniowych
Etap I
Ćwiczenie 1 – lot zapoznawczy (30 minut) na motoparalotni dwumiejscowej, poprzedzony następującymi czynnościami:
- kontrola przedlotowa sprzętu
- montaż przed lotem
- kontrola jednostki napędowej oraz instalacji
Ćwiczenie 2 – loty po około 30 minut, wraz z nauką:
- kołowania i operacjami na ziemi łącznie z rozbiegiem
- startu
- sterowania
- wykonywania zakrętów z małym i dużym przechyleniem
- kręgów
- ósemek
Ćwiczenie 3 – 5-7 lotów o czasie około 1 godziny z nauką:
- budowania kręgu
- krążenia nadlotniskowego
- podchodzenia do lądowania
- lądowania
Ostatnie lądowanie pilot-uczeń wykonuje samodzielnie.
Po wykonaniu 7-10 lotów na motoparalotni dwumiejscowej, po około 3 godzinach nalotu kandydat jest przygotowany do wykonania pierwszego samodzielnego lotu.
Etap II
Ćwiczenie 1 – lot samodzielny w czasie około 30 minut
Ćwiczenie 2 – 20 lotów w łącznym czasie około 2 godziny:
- trening startu
- trening lotu po kręgu
- trening lądowania
Ćwiczenie 3 – procedury awaryjne (10 lotów z instruktorem), podczas których pilot-uczeń musi opanować procedury unikania kolizji oraz procedury awaryjne występujące na skutek awarii sprzętu:
- przymusowe lądowanie podczas wstępnej fazy wznoszenia
- przymusowe lądowanie podczas lotu
- odejście na drugi krąg na sygnał z ziemi
Ćwiczenie 4 – loty nawigacyjne, w tym 2-3 loty z instruktorem po wyznaczonej trasie oraz nie mniej niż 3 samodzielne przeloty po wyznaczonej trasie na miejsce lądowania oddalone od miejsca startu o co najmniej 15 km. Do ćwiczenia można dopuścić pilota-ucznia który sam kontroluje stan paliwa w locie. Podczas lotu pilot zwraca szczególną uwagę na innych użytkowników przestrzeni powietrznej oraz przeszkody terenowe. W sumie pilot-uczeń w czasie szkolenia wykonuje nie mniej niż 10 godzin nalotu.
Dopuszcza się zmniejszenie ilości lotów nawigacyjnych w Ćwiczeniu 4 dla pilotów paralotni z napędem posiadających Świadectwo Kwalifikacji.
Możliwe jest szkolenie się od początku na motoparalotni jednomiejscowej, jeśli pilot-uczeń posiada Świadectwo Kwalifikacji lub ukończył minimum Etap I szkolenia paralotniowego.
Szkolenie zakończone jest egzaminem wewnętrznym i wydaniem skierowania na egzamin przed Lotniczą Komisją Egzaminacyjną.
Ocena zdolności
Ocenę zdolności szkolonego do wykonywania czynności pilota przeprowadza się na podstawie poniższych zadań:
- wykonywanie procedur i manewrów mieszczących się w granicach możliwości i ograniczeń danej motoparalotni
- realizacji procedur i manewrów awaryjnych mających zastosowanie do danego typu
- pilotowanie motoparalotni w sposób płynny i precyzyjny
- zdolność do dobrej oceny sytuacji
- wykorzystanie przez kandydata wiedzy lotniczej
- wykazanie opanowania sprzętu w taki sposób aby każdy wykonywany manewr był bezpieczny